'De Parallelboulevard verdient zoveel beter'

Ondoordacht, onrechtmatig en onverstandig. Dat is hoe de VVD Noordwijk het huidige voorstel en aangenomen besluit aangaande de reconstructie van de Parallelboulevard ziet. In herhaaldelijke schriftelijke vragen heeft de VVD fractie kritische kanttekeningen geplaatst en zorgen geuit over de weergave van de kosten die met het project gemoeid zijn, het besluitvormingsproces en het parkeren.

Om schade te beperken heeft de fractie ook wijzigingsvoorstellen ingediend. Op de vragen heeft het college geen bevredigend en geruststellend antwoord kunnen geven. De voorstellen tot wijziging zijn door de meerderheid van de gemeenteraad afgewezen. Doordachte inhoudelijk inbreng wordt door de huidige coalitie daarmee niet gewaardeerd, het college wordt blind gevolgd. Dat gaf de VVD Noordwijk fractie geen andere keus dan tegen het voorstel van het college te stemmen.

“De inschatting van de kosten voor dit project zijn echt te optimistisch. De provincie Zuid-Holland heeft een gat van 25 miljoen euro opgelopen in het jaar 2014 door geen rekening te houden met extra onderhoudskosten en kortere afschrijvingstermijnen van geluid verminderend asfalt. Het college van Noordwijk doet nu hetzelfde. Daarmee geeft het college willens en wetens geen eerlijke weergave van de daadwerkelijke kosten. Kosten waar de Noordwijker in de toekomst voor zal moeten opdraaien”, aldus fractievoorzitter Roberto ter Hark.

Ter Hark vervolgt: “Artikel 99 van de Wet Geluidshinder is klip en klaar: er mag zonder onderzoek naar de akoestische gevolgen van een aanpassing geen reconstructiebesluit mogen genomen. Het voorstel bevat geen akoestisch onderzoek. Het college gaat hiermee willens en weten in tegen hetgeen de wet voorschrijft. De raad neemt dus een onrechtmatig besluit.”

Tot slot gaf de VVD Noordwijk fractie aan niet akkoord te kunnen gaan met een voorstel om wederom een groot aantal parkeerplaatsen uit het toeristisch kerngebied te onttrekken, zonder daarbij een alternatief aan te dragen. Een amendement dat de VVD fractie samen met het CDA en D66 inbracht om compensatie alsnog te garanderen, werd niet aangenomen.

“Laat er geen twijfel over bestaan: de VVD Noordwijk fractie is een groot voorstander van de reconstructie van de Parallel Boulevard. Echter, pas wanneer we kunnen spreken over een eerlijk, rechtmatig en verstandig voorstel, kunt u de steun van onze fractie verwachten”, zo sloot Ter Hark af.